Det innehållet vi arbetar med under läsåret och det som förväntas varje elev ska kunna vid slutet av vårterminen är:
Temaområden: ord och
fraser
·
Familj
·
Siffror
·
Färger
·
Klockan
·
Veckodagar/månader/årstider
·
Djur och
natur
·
Sport/fritidsaktiviteter
·
Utseende
·
Kläder
·
Väder och
väderstreck
·
Några
skolämnen
Muntligt och
skriftligt kunna…
·
presentera
sig
·
hälsa
·
fråga och
svara hur en mår
·
berätta
om sig själv; ålder, boende, familj, intressen
·
berätta
vad en gillar/ogillar
·
beskriva
hur något/någon ser ut/är
·
fråga och
svara hur mycket klockan är
·
beskriva
vädret
·
beskriva
en stad; invånare, natur, sevärdheter
Aktuell grammatik
·
bestämd/obestämd
artikel
·
pluralbildning
·
personliga
pronomen
·
possessiva pronomen (mi, tu, su)
·
demonstrativa
pronomen
·
regelbundna
verb i presens (-ar, -er, -ir)
·
räkneord
·
verbet
”gustar”
·
ser/estar/tener
·
adjektivets
böjning och placering
·
frågeord
·
futurum
Kunskapskraven hittar du under länken...
PERIOD 1
V. 3-8
SYFTE - VARFÖR ARBETAR DU MED DETTA?
Undervisningen i spanska ska ge dig möjlighet att utveckla kunskaper om områden och sammanhang där spanskan används. Medan du lär dig spanska ska du även jämföra innehållet i talat språk och texter med dina egna erfarenheter, livsvillkor och intressen.
Genom att arbeta med den här uppgiften ska du kunna utveckla din förmåga att:
Undervisningen i spanska ska ge dig möjlighet att utveckla kunskaper om områden och sammanhang där spanskan används. Medan du lär dig spanska ska du även jämföra innehållet i talat språk och texter med dina egna erfarenheter, livsvillkor och intressen.
Genom att arbeta med den här uppgiften ska du kunna utveckla din förmåga att:
- förstå och tolka innehållet i talat språk och olika slags texter
- formulera dig och kommunicera i tal och skrift
- använda språkliga strategier för att förstå och göra dig förstådd
- anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang
- reflektera över livsvillkor, samhällsfrågor och kultur i olika sammanhang och delar av världen där man använder spanska
MÅL - DETTA SKA DU LÄRA DIG
Vid slutet av perioden kan du:
- Ordkunskap: födelsedag, månader, årstider, fritidsaktiviteter, skolämnen
- Grammatik: verb i presens
- Färdigheter: berätta när du eller någon kamrat fyller år, berätta om din fritid och om en dag i skolan (muntligt och skriftligt) - förstå enkelt talat språk/enkla texter om ämnena vi arbetar med
ARBETSPLAN - HUR SKA VI JOBBA?
Vi kommer att arbeta lite varierat med genomgångar, titta på korta filmer, stunder för praktiskt grupparbete.
Vecka 2
- Introduktion till tema
- Arbetsgrupper
- Repetition
Vecka 3
- Tema: Mi cumpleaños
- Ordkunskap: veckodagarna, sjunga "Cumpleaños feliz", idag/igår/imorgon
- Tala om födelsedagar
Vecka 4
- Tema: årstiderna
- Ordkunskap: namn på årstiderna och vilket väder är typiskt för dessa
- Läxförhör: Födelsedag och årstiderna
Vecka 5
- Tema: Mi tiempo libre (Min fritid)
- Ordkunskap: fritidsaktiviteter
- Gramatik: verb i presens
- Färdighet: att berätta om vad man gör på sin fritid
Vecka 6
- Tema: Mi tiempo libre (Min fritid)
- Ordkunskap: fritidsaktiviteter
- Gramatik: verb i presens
- Färdighet: att berätta om vad man gör på sin fritid
- Läxförhör: Berätta om vad du gör på din fritid
Vecka 7
- Tema: El colegio
- Ordkunskap: skolämnena, klockan
- Grammatik: verb i presens
- Färdighet: berätta om en dag på skolan - skolämnena, berätta om när en lektion börjar eller slutar
Vecka 8
- Tema: El colegio
- Ordkunskap: skolämnena, klockan
- Grammatik: verb i presens
- Färdighet: berätta om en dag på skolan - skolämnena, berätta om när en lektion börjar eller slutar
- Läxförhör: Berätta om din dag
BEDÖMNING
Det som jag kommer att bedöma under den här perioden är:
- Muntligt deltagande: hur du talar och förstår talat språk när du pratar med din kamrat under lektionstid
- Ordkunskap: viktiga ord kopplade till teman vi arbetar med
- Färdigheter: hur du kan tala och skriva om din fritid och en dag i skolan
Lektionerna - https://docs.google.com/presentation/d/1MLhifFSmmJBwP31lone41dxKWE6JWCZDW81LdEe1umA/edit?usp=sharing
¿Qué quieres para tu cumpleaños? = Vad vill du på/för din födelsedag?
Yo quiero ... = Jag vill ...
VECKA 5 - MI TIEMPO LIBRE
Utifrån resultaten från förhöret ser vi att vi behöver jobba mer med:
1. Genitiv: Lauras hus = la casa de Laura
2. Bestämd och obestämd artikel: el/la och un/una
3. Att fråga och svara på frågor om din födelsedag
Här hittar du lektionerna för den här veckan
Avstämning på tors 9/2: bestämd och obestämd artikel, fritidsaktiviteter på spanska samt fråga/berätta vad man gör på sin fritid.
VECKA 7
Vi fortsätter arbeta med El tiempo libre. Vid slutet av veckan kan du berätta lite med lite fler detaljer på du gör på din fritid.
Lektionen om AR-VERB hittar du här
Lektionen om AR-VERB hittar du här
PERIOD 2 (V 12-15)
MI SEMANA
YFTE - VARFÖR ARBETAR DU MED DETTA?
Undervisningen i spanska ska ge dig möjlighet att utveckla kunskaper om områden och sammanhang där spanskan används. Medan du lär dig spanska ska du även jämföra innehållet i talat språk och texter med dina egna erfarenheter, livsvillkor och intressen.
Genom att arbeta med den här uppgiften ska du kunna utveckla din förmåga att:
Vid slutet av perioden kan du:
Ordkunskap: veckodagarna, klockan, skolämnena, verb
Grammatik: verb i presens
Färdigheter: att fråga och svara på när något börjar/slutar, berätta muntligt och skriftligt om hur din vecka ser ut (skolan och fritiden)
Undervisningen i spanska ska ge dig möjlighet att utveckla kunskaper om områden och sammanhang där spanskan används. Medan du lär dig spanska ska du även jämföra innehållet i talat språk och texter med dina egna erfarenheter, livsvillkor och intressen.
Genom att arbeta med den här uppgiften ska du kunna utveckla din förmåga att:
- förstå och tolka innehållet i talat språk och olika slags texter
- formulera dig och kommunicera i tal och skrift
- använda språkliga strategier för att förstå och göra dig förstådd
- anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang
- reflektera över livsvillkor, samhällsfrågor och kultur i olika sammanhang och delar av världen där man använder spanska
MÅL - DETTA SKA DU LÄRA DIG
Vid slutet av perioden kan du:
Ordkunskap: veckodagarna, klockan, skolämnena, verb
Grammatik: verb i presens
Färdigheter: att fråga och svara på när något börjar/slutar, berätta muntligt och skriftligt om hur din vecka ser ut (skolan och fritiden)
ARBETSPLAN - HUR SKA VI JOBBA?
Vi kommer att arbeta lite varierat med genomgångar, titta på korta filmer, stunder för praktiskt grupparbete.
Vecka 12
Veckodagarna, klockan och skolämnena
Vecka 13
Vi tränar på att ställa och svara på frågor om när en lektion/aktivitet börjar och slutar
Repetition verb i presens
Vecka 14
Att berätta om din dag: skolan och fritid
Förbereda en redovisning
Vecka 15
Redovisning och avslutat område
Vecka 12
Veckodagarna, klockan och skolämnena
Vecka 13
Vi tränar på att ställa och svara på frågor om när en lektion/aktivitet börjar och slutar
Repetition verb i presens
Vecka 14
Att berätta om din dag: skolan och fritid
Förbereda en redovisning
Vecka 15
Redovisning och avslutat område
BEDÖMNING
Det som jag kommer att bedöma under den här perioden är:
- Muntligt deltagande: hur du talar och förstår talat språk när du pratar med din kamrat under lektionstid
- Ordkunskap: viktiga ord kopplade till teman vi arbetar med
- Färdigheter: hur du kan berätta om hur din vecka ser ut
VECKA 12
Vi har jobbat med veckodagarna, skolämnena och klockslag
Vecka 13
Arbeta i ditt häfte med:
-
Uppgift 3: Att kunna dialogen
-
Uppgift 4:
o
Skriva om Felipes dag
o
Skriva en tecknad berättelse om din egen dag
(Mohammed har papper med sig
Klara
Casper
Sherazad
Alva
Maja E
Moa
Jonna
Gustaf
Gani
Abol
Wilma
Samuel
Det var dags för muntligt förhör :-)
Ni kommer att presentera er dag i par. Under tiden ska ni som väntar i klassrummet:
1. Gå in i er text och titta igenom de kommentarerna jag har gjort för var och en. Sedan ska ni göra de ändringarna som ska göras i texten.
2. Förhör varandra tills det är er turn.
3. Arbeta i övningsboken - s. 78-86: C Repetera
Vecka 17
Skriv din text om din dag under länken med ditt namn:
Klara
Casper
Sherazad
Alva
Maja E
Moa
Jonna
Gustaf
Gani
Abol
Wilma
Samuel
Det var dags för muntligt förhör :-)
Ni kommer att presentera er dag i par. Under tiden ska ni som väntar i klassrummet:
1. Gå in i er text och titta igenom de kommentarerna jag har gjort för var och en. Sedan ska ni göra de ändringarna som ska göras i texten.
2. Förhör varandra tills det är er turn.
3. Arbeta i övningsboken - s. 78-86: C Repetera
VECKA 18
Vi börjar med repetition i övningsboken:
s. 78-86 - C Repetera
På onsdag ska ni:
Fortsätta arbeta i text- och övningsboken med kapitlet 10: Vamos al zoo!
På torsdag ska ni passa på att träna mycket på regelbundna verb i presens:
1. Titta på filmen:
Regelbundna verb i presens
2. Sedan tränar ni på materialet som Mohammed delar ut.
VECKA 19
Laura sjuk hela veckan.På onsdag ska ni:
Fortsätta arbeta i text- och övningsboken med kapitlet 10: Vamos al zoo!
På torsdag ska ni passa på att träna mycket på regelbundna verb i presens:
1. Titta på filmen:
Regelbundna verb i presens
2. Sedan tränar ni på materialet som Mohammed delar ut.
VECKA 20
Den här veckan har vi jobbat med:
- att lära oss namn på olika djur
- att böja verb i presens för en och fler personer
Förhör onsdag v. 21
Vecka 22
Ingen lektion tisdag 30/5. Vi ses på onsdag!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar