Det innehållet vi arbetar med under läsåret och det som förväntas varje elev ska kunna vid slutet av vårterminen är:
Att kunna i spanska i
år 9
Temaområden
·
Latinamerika
·
Staden
·
Min dag
(hushållssysslor, skola, fritid)
Muntligt och
skriftligt kunna…
·
Jämföra
ett latinamerikanskt land med Sverige
·
Beskriva
och fråga efter vägen
·
Argumentera/uttrycka
åsikter
·
Berätta
om din dag
Aktuell grammatik
·
Repetition
av år 7 och 8
·
Reflexiva
verb
·
Direktobjekt
·
Diftongerade
verb
·
Imperativ
KUNSKAPSKRAV SPANSKA ÅK 7-9
http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/grundskoleutbildning/grundskola/moderna-sprak#anchor4
PERIOD 1 V. 2-8 VT-16
UN VIAJE A AMÉRICA LATINA
UPPDRAG
Du och två av dina kamrater ska planera en resa till ett spansktalande land i Latinamerika. Vad behöver ni ta reda på? Vilka kunskaper om landet är viktiga att ha för att kunna ta sig dit/runt? Vad är det för likheter och skillnader med Sverige?
Ni ska bo hos en familj i två veckor. Därför är det viktigt att ni får veta om hur det är att gå till skolan, äta, fritidsaktiviteter mm.
Redovisa muntligt och skriftligt om det ni har fått lära er om landet ni har besökt. Redovisningsformen kan ni välja själva t ex. korta filmer, diabilder bl a.
Undervisningen i spanska ska ge dig möjlighet att utveckla kunskaper om områden och sammanhang där spanskan används. Medan du lär dig spanska ska du även jämföra innehållet i talat språk och texter med dina egna erfarenheter, livsvillkor och intressen.
Genom att arbeta med den här uppgiften ska du kunna utveckla din förmåga att:
- förstå och tolka innehållet i talat språk och olika slags texter
- formulera dig och kommunicera i tal och skrift
- använda språkliga strategier för att förstå och göra dig förstådd
- anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang
- reflektera över livsvillkor, samhällsfrågor och kultur i olika sammanhang och delar av världen där man använder spanska
MÅL - DETTA SKA DU LÄRA DIG
Vid slutet av perioden kan du:
- Berätta muntligt och skriftligt om landet ni har valt att jobba med:
- Var ligger det?
- Vilka länder gränsar det med?
- Hur är klimatet?
- Hur ser landskapet/landskapen ut?
- Ta reda på relevant information att ha koll på när man besöker landet. Redogör för gruppen vad ni har tagit reda på.
- Valuta? - hur mycket blir det i svenska kronor?
- Vanliga transportmedel
- Städer och sevärdheter
- Mat och dryck
- Fester och traditioner
- Ungdomar: skola, vad gör man på fritiden?
ARBETSPLAN - HUR SKA VI JOBBA?
Vi kommer att arbeta lite varierat med genomgångar, titta på korta filmer, stunder för praktiskt grupparbete.
Grupper:
Angelika - Hilda - Alma - Puerto Rico
Klara - Elsa - Perú
Lilly - Maja - República Dominicana
Jonathan - Lukas - Costa Rica
Sandra - Ida - Matilda - Chile
Linnea - Melinda - Argentina
Kevin - Jimmy - Gustav - Cuba
Grupper:
Angelika - Hilda - Alma - Puerto Rico
Klara - Elsa - Perú
Lilly - Maja - República Dominicana
Jonathan - Lukas - Costa Rica
Sandra - Ida - Matilda - Chile
Linnea - Melinda - Argentina
Kevin - Jimmy - Gustav - Cuba
Vecka 3
- Introduktion till tema
- Arbetsgrupper - välja land att jobba med
- Genomgång: kort text om ett land i Latinamerika - Mexico
- Ta reda på fakta om ert eget land utifrån texten om Mexico
Vecka 4-5
- Forts. med fakta om landet
- Skriva faktatext om ert land utifrån texten om Mexico
- Inlämning 1: Faktatext om land i Latinamerika
Vecka 6
- Korta texter/filmer om fester, musik och mat
- Ta reda på en typisk fest, musik och typisk mat i ert land
Vecka 7-8
- Förbereda muntlig redovisning. Använd bilder och spela in för att lägga upp på bloggen.
- Redovisning 1: Fiestas, música y comida en...
Vecka 9
- Korta filmer om familjen och skolan i Cuba
- Ta reda på hur det ser ut i ert land
Vecka 11-12
- Skapa en enkel film om familjen och skolan i ert land
- Inlämning 2: La familia y el colegio en...
Vecka 13
- Jämför Sverige, dina erfarenheter och livsvillkor med landet du besökt
- Inlämning 3: reflektion - skapa en padlet där ni visar upp skillnader och likheter mellan Sverige och ert land
- Utvärdering arbetsområde
BEDÖMNING - VAD SKA DET BEDÖMAS?
Du kommer att kontinuerligt få återkoppling om hur dina kunskaper och färdigheter inom spanska utvecklas.
Ditt muntligt deltagande i klassrummet är en viktig del av underlaget för bedömning som jag gör under perioden.
Muntliga och skriftliga framställningar är den andra delen av underlaget för bedömning för den här perioden.
Vi arbetar först och främst under lektionstid. Målet är att du ska kunna använda lektionstiden väldigt effektivt.
Tankekarta - utforma text - olika delar
Colombia
https://docs.google.com/document/d/1webUTfKAoKDKQ5d5JUbA_BbOcF8AoXmW5PMuic687-8/edit?usp=sharing
Costa Rica
https://docs.google.com/document/d/1u13s9havrK9q6CEFB7tQSxArHH6kBZkZNe5Bu63-J70/edit?usp=sharing
Cuba
https://docs.google.com/document/d/1rPn6DGSogo2x6AXB1Tw-wv8qP0rPK3YpOjKTjj0ije4/edit?usp=sharing
Puerto Rico
https://docs.google.com/document/d/1pSeC0iF7NqnLloG76UELWcTMw-3BwvTo-Wkdv3rLfRk/edit?usp=sharing
Perú
https://docs.google.com/document/d/148NY3ssgoG8vN01DbdcxSBOWDQmF7PfhDKQ3Fw69xoQ/edit?usp=sharing
RepúblicaDominicana
https://docs.google.com/document/d/1Yqzdh7IbiWFBHfjue3bOHBpiSR0gNl5znOhsgwbQm90/edit?usp=sharing
Argentina
https://docs.google.com/document/d/1MabxvfFfCLR9GiuFKi9uUokSKCwo59m7Xk0sQknauos/edit?usp=sharing
Chile
https://docs.google.com/document/d/1HgkPiCqYj9ALy7EQVwtRbm_-1U6-bwGkdBDAAnbKzic/edit?usp=sharing
VECKA 5
Vi avslutar delen av perioden med egna texter om ett land i Latinamerika. På onsdag går vi igenom dessa och låter kamraterna se igenom.
ELEVARBETE
Jonathan
Lukas
Sandra
Matilda
Ida
Kevin
Jimmy
Klara
Elsa
Lilly
Hilda
Alma
Angelika
Melinda
Linnea
VECKA 6
Lukas
Sandra
Matilda
Ida
Kevin
Jimmy
Klara
Elsa
Lilly
Hilda
Alma
Angelika
Melinda
Linnea
VECKA 6
Dags för lite reflektion kring hur din/dina kamraters förhållningssätt, färdigheter och kunskaper utvecklats under arbetet med faktatexten om ett land i Latinamerika.
Fundera ordentligt och svara med eftertänksamhet. Dina svar är mycket viktiga för att jag ska kunna ge stöd till din/dina kamrater under det som finns kvar av terminen.
Dina svar kan inte ses av annan en din lärare.
Kamratåterkoppling om arbete med faktatext - grupp om 2 pers.
FESTER, TRADITIONER, MUSIK OCH MAT I MÉXICO
Några korta filmer...
La imagen de México ( UR skola)
<iframe title="Titta på: ¡Pregunta ya!: La imágen de Mexico" width="640" height="360" src="https://embed.ur.se/embed/180945?cid=cibov8-vxw4wa" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
El día de los muertos en México (UR skola)
<iframe title="Titta på: ¡Pregunta ya!: El día de los muertos" width="640" height="360" src="https://embed.ur.se/embed/180946?cid=ezmpn8-kjrqlj" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
Los valores en México (UR skola)
<iframe title="Titta på: ¡Pregunta ya!: Los valores en México" width="640" height="360" src="https://embed.ur.se/embed/180947?cid=5k9muu-tzlwdu" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
GRAMMATIK: REFLEXIVA VERB
Titta på filmen för förklaring
Mycket bra jobbat med era presentationer om fester, mat och musik i olika latinamerikanska länder! Muy buen trabajo!
Här hittar några av era kamraters arbeten/ Aquí algunas de las presentaciones:
Mycket bra jobbat med era presentationer om fester, mat och musik i olika latinamerikanska länder! Muy buen trabajo!
Här hittar några av era kamraters arbeten/ Aquí algunas de las presentaciones:
PERIOD 2 (V 12-15)
LA CIUDAD
Mål
Tanken med det här området är att ni ska lära er att behärska något som man ofta behöver när man besöker olika platser eller får besök av spansktalande, nämligen vägsbeskrivningar och stadsord. Ni ska formulera er och och anpassa det ni skriver genom att göra beskrivningar och skriva tips.
Kopplingar till läroplan
- Syfte formulera sig och kommunicera i tal och skrift,
- Syfte anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang
Arbetets innehåll
Arbetet kommer att beröra stadsorden och hur man gör vägbeskrivningar.
Innehåll i punktform:
- Stadsord, byggnader, gator, skyltar osv
- Vägbeskrivningar, ord och uttryck
- Modala hjälpverb, till tipsen
Kopplingar till läroplan
- Kommunikationens innehåll Ämnesområden som är välbekanta för eleverna.
- Kommunikationens innehåll Vardagliga situationer, intressen, personer, platser, aktiviteter och händelser.
- Lyssna och läsa - reception Tydligt talat språk och texter som är instruerande och beskrivande från olika medier.
- Lyssna och läsa - reception Muntlig och skriftlig information, till exempel reklam, tidtabeller och notiser.
- Lyssna och läsa - reception Hur ord och fasta språkliga uttryck, till exempel artighetsfraser och tilltalsord, används i texter och talat språk i olika situationer.
- Tala, skriva och samtala - produktion och interaktion Presentationer, instruktioner, meddelanden, berättelser och beskrivningar i sammanhängande tal och skrift.
Arbetssätt och redovisningsform
Vi kommer att skriva och läsa olika typer av vägbeskrivningar, bland annat ska ni lära er att följa en beskrivning inom skolan. Ni ska också på olika sätt skriva och läsa om varandras smultronställen i stan och beskriva vad ni brukar och tycker om att göra där.
Vecka 12
Vi lär oss stadsord, byggnader, skyltar mm
Vi lär oss även att fråga var något specifik ställe ligger
Viktiga ord/fraser för vägbeskrivningar
Vecka 13
Modala hjälpverb
Att ge vägbeskrivningar: övningar i skolan
Vecka 14
Att ge vägbeskrivningar i Boden
Vecka 15
Avsluta arbetsområde
Visa din kunskap - Bedömning
Ni kommer att skriva vägbeskrivningar och öva på olika sätt.
Kopplingar till läroplan
- Eleven visar sin förståelse genom att i enkel form redogöra för och kommentera innehållet samt genom att med godtagbart resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet.
- För att underlätta sin förståelse av innehållet i det talade språket och texterna kan eleven välja och använda sig av någon strategi för lyssnande och läsning.
- I muntliga framställningar av olika slag kan eleven formulera sig enkelt och begripligt med fraser och meningar.
- I skriftliga framställningar av olika slag kan eleven formulera sig enkelt och begripligt med fraser och meningar.
- I muntlig interaktion kan eleven uttrycka sig enkelt och begripligt med ord, fraser och meningar.
- I skriftlig interaktion kan eleven uttrycka sig enkelt och begripligt med ord, fraser och meningar.
Reflektion
- Hur påverkar det prestationerna att ha riktiga mottagare, tycker du?
- Hur peppar man sig själv att vilja och våga använda sin spanska muntligt?
- Hur lär man sig att använda det man lär sig i ett område på flera och tillämpa kunskapen på nya moment?
- Vad kommer först när du arbetar; den spanska du kan eller det du vill säga?
Vecka 12
Viktiga stadsord
Ord att använda vid vägbeskrivning:
Luego/despues – sedan
Hasta llegar – tills du kommer till
Todo recto – rakt fram
A la derecha – till höger
A la izquierda – till vänster
Junto a/ al lado de – bredvid
Allí está – där är det
Vas – du går
Sigues – du fortsätter
Doblas – du svänger
Pasas – du går förbi
Caminas – du promenerar
Cruzas – du går över
Ves – du ser
Stadsord
aparcamiento - parkering
puente - bro
cruce - korsning
plaza - torg
rotonda - rondell
vas debajo de la puente - du åker under bron
hotel - hotell
estación - station
edificio - byggnad
puerto - hamn
calle - gata
iglesia - kyrka
catedral - domkyrka
mercado - marknad
tienda - affär
autopista - motorväg
Viernes 24 de marzo
VECKA 13
VECKA 14
Habla ya! : Direcciones
Övningar med modala hjälpverb: http://docplayer.se/13626345-15-1-modala-hjalpverb-ir-a-poder-och-querer.html
Fredag 7/4:
Syfte - Varför ska vi arbeta med det här området?
Spanskundervisning ska ge dig möjlighet att utveckla kunskaper och färdigheter som hjälper dig att utveckla din förmåga att:
Vid slutet av arbetsområde har du lärt dig att uttrycka dina åsikter muntligt utifrån olika teman.
Grammatik: adjektivets komparation, konditionalis (verb)
Ordkunskap: ord och uttryck för att uttrycka sin åsikt och för att diskutera framtidsplaner
Arbetsplan - Hur ska vi arbeta?
Bedömning - hur bedöms ditt arbete?
Bedömning utgår från ditt arbete under lektionstid. Mycket viktigt för dig att delta aktivt i diskussionerna i klassrummet.
Inlämningarna samt diskussion i helklass är en viktig del av underlaget för bedömning samt betygsättning.
Övningar med modala hjälpverb: http://docplayer.se/13626345-15-1-modala-hjalpverb-ir-a-poder-och-querer.html
Fredag 7/4:
Arbeta först med kopierat material: La ciudad +
Direcciones
Sedan ska ni bestämma er på en specifik plats i Boden. De
här anvisningarna ska ges på spanska. Det är tanken att en spansktalande person
(t ex elev på besök på Stureskolan) ska kunna hitta i Boden. Utgångspunkten är Stureskolan.
¿Dónde está....?
La estación del
tren/autobús
El supermercado
El banco
La biblioteca
El ayuntamiento
(Stadshuset)
Un restaurante
El hotel
El cine
El
hospital/centro médico
La parada de
autobús
La iglesia
El parque
Jobba i par och spelar in en kort film med
anvisningarna (v. 14-15) Dessa kommer vi att publicera på vår blogg J
Grupperna:
Angelika och Lukas
Linnea och Jonathan
Maja och Klara (Sandra)
Lilly och Alma
Gustav och Ida
Melinda och Jimmy
Elsa och Hilda
Kevin och Mathilda
Vecka 17
Den här är sista veckan med det här temat. Målet är att du ska kunna berätta/ge instruktioner om hur man tar sig från Stureskolan till någon specifik plats i Boden. Du redovisar genom att skapa en enkel informationsfilm på spanska. Du arbetar med en till kamrat.
Filmen lämnas in på fredag (28/4)
Material att ta del av:
PERIOD 3 (V 18-20)
OPINIONES
Syfte - Varför ska vi arbeta med det här området?Spanskundervisning ska ge dig möjlighet att utveckla kunskaper och färdigheter som hjälper dig att utveckla din förmåga att:
- Förstå och tolka innehållet i talat språk och olika slags texter
- Formulera dig och kommunicera i tal och skrift
- Använda språkliga strategier för att förstå och göra dig förstådd
- Anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang
- Reflektera över livsvillkor, samhällsfrågor och kulturella företeelser i olika sammanhang och delar av världen där språket används
Vid slutet av arbetsområde har du lärt dig att uttrycka dina åsikter muntligt utifrån olika teman.
Grammatik: adjektivets komparation, konditionalis (verb)
Ordkunskap: ord och uttryck för att uttrycka sin åsikt och för att diskutera framtidsplaner
Arbetsplan - Hur ska vi arbeta?
VECKA | PLANERING |
---|---|
17 | Introduktion till arbetsområde - Material: Opiniones 1: favorit artist, ämne + adjektivets komparation |
18 | Opiniones 1 - 2: texter och övningar Inlämning fredag: inspelad dialog |
19 | Opiniones 2 - 3: texter och övningar Inlämning fredag: egen dikt om framtidsplaner |
20 | Opiniones 3: texter och övningar Aktivitet fredag: diskussion i klassrummet om saker som är viktiga för dig |
Bedömning - hur bedöms ditt arbete?
Bedömning utgår från ditt arbete under lektionstid. Mycket viktigt för dig att delta aktivt i diskussionerna i klassrummet.
Inlämningarna samt diskussion i helklass är en viktig del av underlaget för bedömning samt betygsättning.
Kunskapskrav
Moderna språk som språkval - Årskurs 4-9
E-nivå | C-nivå | A-nivå |
---|---|---|
Eleven kan förstå det mest väsentliga av innehållet i tydligt talat, enkelt språk i lugnt tempo samt i enkla texter om vardagliga och välbekanta ämnen. | Eleven kan förstå det huvudsakliga innehållet och uppfatta tydliga detaljer i tydligt talat, enkelt språk i lugnt tempo samt i enkla texter om vardagliga och välbekanta ämnen. | Eleven kan förstå helheten och uppfatta väsentliga detaljer i tydligt talat, enkelt språk i lugnt tempo samt i enkla texter om vardagliga och välbekanta ämnen. |
Eleven visar sin förståelse genom att i enkel form redogöra för och kommentera innehållet samt genom att med godtagbart resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet. | Eleven visar sin förståelse genom att i enkel form redogöra för och kommentera innehåll och detaljer samt även genom att med tillfredsställande resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet. | Eleven visar sin förståelse genom att översiktligt redogöra för och kommentera innehåll och detaljer samt genom att med gott resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet. |
För att underlätta sin förståelse av innehållet i det talade språket och texterna kan eleven välja och använda sig av någon strategi för lyssnande och läsning. | För att underlätta sin förståelse av innehållet i det talade språket och texterna kan eleven i viss utsträckning välja och använda sig av strategier för lyssnande och läsning. | För att underlätta sin förståelse av innehållet i det talade språket och texterna kan eleven i viss utsträckning välja och använda sig av strategier för lyssnande och läsning. |
Eleven kan välja bland texter och talat språk av enkel karaktär och från olika medier samt med viss relevans använda det valda materialet i sin egen produktion och interaktion. | Eleven kan välja bland texter och talat språk av enkel karaktär och från olika medier samt på ett relevant sätt använda det valda materialet i sin egen produktion och interaktion. | Eleven kan välja bland texter och talat språk av enkel karaktär och från olika medier samt på ett relevant och effektivt sätt använda det valda materialet i sin egen produktion och interaktion. |
I muntliga framställningar av olika slag kan eleven formulera sig enkelt och begripligt med enstaka ord och fraser. | I muntliga framställningar av olika slag kan eleven formulera sig enkelt och relativt tydligt med fraser och meningar. | I muntliga framställningar av olika slag kan eleven formulera sig enkelt, relativt tydligt och till viss del sammanhängande. |
I skriftliga framställningar av olika slag kan eleven formulera sig enkelt och begripligt med enstaka ord och fraser. | I skriftliga framställningar av olika slag kan eleven formulera sig enkelt och relativt tydligt med fraser och meningar. | I skriftliga framställningar av olika slag kan eleven formulera sig enkelt, relativt tydligt och till viss del sammanhängande. |
För att förtydliga och variera sin kommunikation kan eleven bearbeta och göra enstaka enkla förbättringar av egna framställningar. | För att förtydliga och variera sin kommunikation kan eleven bearbeta och göra enkla förbättringar av egna framställningar. | För att förtydliga och variera sin kommunikation kan eleven bearbeta och göra enkla förbättringar av egna framställningar. |
I muntlig interaktion kan eleven uttrycka sig enkelt och begripligt med enstaka ord och fraser. | I muntlig interaktion kan eleven uttrycka sig enkelt och begripligt med ord, fraser och meningar. | I muntlig interaktion kan eleven uttrycka sig enkelt och tydligt med ord, fraser och meningar. |
I skriftlig interaktion kan eleven uttrycka sig enkelt och begripligt med enstaka ord och fraser. | I skriftlig interaktion kan eleven uttrycka sig enkelt och begripligt med ord, fraser och meningar. | I skriftlig interaktion kan eleven uttrycka sig enkelt och tydligt med ord, fraser och meningar. |
Dessutom kan eleven välja och använda sig av någon strategi som löser problem i och förbättrar interaktionen. | Dessutom kan eleven välja och använda sig av några olika strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen. | Dessutom kan eleven välja och använda sig av flera olika strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen. |
Eleven kommenterar i enkel form några företeelser i olika sammanhang och områden där språket används, och kan då också göra enkla jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper. | Eleven kommenterar i enkel form några företeelser i olika sammanhang och områden där språket används, och kan då också göra enkla jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper. | Eleven kommenterar översiktligt några företeelser i olika sammanhang och områden där språket används, och kan då också göra enkla jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper. |
Vecka 19
Hola! Estoy todavía enferma. Tienen que seguir trabajando con "Opiniones 1" y preparando el diálogo para el viernes.
Fortsätt arbetet med "Opiniones 1" och förberedd dialogen till på fredag. Om ni blir klara med första delen kan ni naturligtvis fortsätta med "Opiniones 2".
Vecka 20
En presentation om hur man använder adjektiv för att göra jämförelser på spanska (adjektivets komparration):
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar