Åk 8

Här kommer eleverna i åk 8 på Stureskolan i Boden att publicera sina arbeten.

Det innehållet vi arbetar med under läsåret och det som förväntas varje elev ska kunna vid slutet av vårterminen är:


Att kunna i spanska i år 8

Temaområden: ord och fraser

·         Kläder
·         Mat och dryck
·         Spanien
·         Kroppen
·         Utseende


Muntligt och skriftligt kunna…

·         Handla kläder
·         Handla på ett apotek och berätta var man har ont
·         Beställa mat och dryck på restaurang/café
·         Berätta om Spanien
·         Beskriva hur en ser ut/är samt hur någon annan ser ut/är

Aktuell grammatik


·         Repetition av grammatiken i år 7
·         Perfekt av regelbundna verb
·         Presens av några oregelbundna verb
·         Verben ”doler och querer”
·         Possessiva pronomen (samtliga)
·         Ordningstal
·         Tener + que
·         Skillnaden mellan ser-estar
·         Adjektivets komparation

Här hittar du terminsplaneringen för vårterminen.


PERIOD 1
V 3-8
LA COMIDA


PERIOD 1
V. 3-8




SYFTE - VARFÖR ARBETAR DU MED DETTA?
Undervisningen i spanska ska ge dig möjlighet att utveckla kunskaper om områden och sammanhang där spanskan används. Medan du lär dig spanska ska du även jämföra innehållet i talat språk och texter med dina egna erfarenheter, livsvillkor och intressen.



Genom att arbeta med den här uppgiften ska du kunna utveckla din förmåga att:



- förstå och tolka innehållet i talat språk och olika slags texter

- formulera dig och kommunicera i tal och skrift

- använda språkliga strategier för att förstå och göra dig förstådd

- anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang

- reflektera över livsvillkor, samhällsfrågor och kultur i olika sammanhang och delar av

  världen där man använder spanska



MÅL - DETTA SKA DU LÄRA DIG
Vid slutet av perioden kan du:

Ordkunskap: födelsedag, månader, årstider, fritidsaktiviteter, skolämnen
Grammatik: verb i presens
Färdigheter: berätta när du eller någon kamrat fyller år, berätta om din fritid och om en dag i
skolan (muntligt och skriftligt) - förstå enkelt talat språk/enkla texter om ämnena vi arbetar med

ARBETSPLAN - HUR SKA VI JOBBA?

Vi kommer att arbeta lite varierat med genomgångar, titta på korta filmer, stunder för praktiskt
grupparbete.

Vecka 3

- Introduktion till veckans arbete: syfte och mål
- Mål: Att kunna beställa på en restaurang eller café
- Ordkunskap: ord och fraser som behövs för att kunna beställa mat på en restaurang/café,
  ord och fraser som används för att uttrycka vissa känslor/hur man mår t ex jag är hungrig, 
  jag fryser bl a.
- Grammatik: verbet "TENER" - att ha, "QUERER" - att vilja ha

Vecka 4
- Ordkunskap: ord och fraser som behövs för att kunna beställa mat på en restaurang/café,
  ord och fraser som används för att uttrycka vissa känslor/hur man mår t ex jag är hungrig, 
  jag fryser bl a.
- Grammatik: verbet "TENER" - att ha, "QUERER" - att vilja ha
- Uppgift: du och din kamrat är på restaurang och ska beställa mat - redovisning. 

Vecka 5
Matord

Vecka 6
Matord
Ord och fraser för att kunna beställa mat på en restaurang
Verbet QUERER = att vilja

Vecka 7
Comida española

Vecka 8
Att beställa mat på en restaurang - grupparbete


BEDÖMNING

Det som jag kommer att bedöma under den här perioden är:
  • Muntligt deltagande: hur du talar och förstår talat språk när du pratar med din kamrat under lektionstid
  • Ordkunskap: viktiga ord kopplade till teman vi arbetar med
  • Färdigheter: hur du kan uttrycka dig muntligt/skriftligt när du vill beställa mat på en restaurang/café eller göra en inköpslista.

VECKA 3

Verbet "TENER"
https://docs.google.com/document/d/1h4dX5QoL8KJPLkY0rRlmu6j5414x_Qu5TEK0-mX3HGo/edit?usp=sharing


VECKA 4 

https://docs.google.com/presentation/d/1o3Z_MlLGBgVQoNLs-sKH0O8uHqsIGcT9Ev2B8a6oRvA/edit?usp=sharing

Ord och fraser som kan användas för att beställa i en restaurang:



¡Disculpe! = Ursäkta!

¿Qué desean ustedes? = Vad vill ni ha?

Yo quiero .... = Jag vill ....

¿Y para tomar/beber? = Och som dricka?

La cuenta, por favor! = Notan, tack!

beber/tomar = dricka

comer = äta

VECKA 5

Vi tar nya tag och försöker få ordning på temat: La comida.
Vi kommer att utgå från ett enklare arbetshäfte. Vi lägger fokus på olika matord.

Lektionerna hittar du här!

Att träna på glosor för ökat ordförråd:

Tänk på att det är viktigt att låta din hjärna hantera den nya informationen på olika sätt. Här hittar du ett sätt som du kan träna på med de nya orden.

1. ANTECKNA! : lär dig hur orden stavas

2. TRÄNA MUNTLIGT MED EN KAMRAT ELLER NÅGON I FAMILJEN: förhör varandra, låt en annan person förhöra dig tills du inte behöver titta i facit.

3. ANVÄND PROGRAM SOM GLOSOR.EU: här tränar du på de nya orden på olika sätt

4. SKAPA EN KAHOOT: här ser du om du redan kan orden

5. SKRIV EGNA MENINGAR: använd orden i ett sammanhang.

Kom ihåg att allt lärande bygger på kunskaper, färdigheter och förhållningssätt (attityder, nyfikenhet, uthållighet och motivation). Alla tre aspekter är viktiga!

VECKA 6

Du ska kunna matorden vi arbetat med under v. 5. Titta i länken för lektionerna från v. 5.
Vi arbetar med ord, fraser och meningar som används för att beställa mat på en restaurang.
Avstämning på fredag 10/2.

Lektionerna för veckan hittar du här



Avstämning på fre 10/2!!


VECKA 7

Den här veckan arbetar vi praktiskt med att lära oss fraser och ord för att kunna beställa mat på en restaurang.

Rollspel: El restaurante - arbete i grupper om 3 personer. 
Förarbete: under v. 5-6 har vi arbetat med att lära oss olika ord till mat och olika maträtter som är typiska i Spanien. 

Onsdag: Vad man äter i Spanien

Fredag: Börja grupparbete.

¿Cuál es tu comida favorita? - Mi comida favorita es...

¿Cuál es la comida favorita de ...? La comida favorita de ... es ...



PLANERING V 11-15

¡ME DUELE!




SYFTE - VARFÖR ARBETAR DU MED DETTA?
Undervisningen i spanska ska ge dig möjlighet att utveckla kunskaper om områden och
sammanhang där spanskan används. Medan du lär dig spanska ska du även jämföra innehållet i talat
språk och texter med dina egna erfarenheter, livsvillkor och intressen.

Genom att arbeta med den här uppgiften ska du kunna utveckla din förmåga att:




- förstå och tolka innehållet i talat språk och olika slags texter

- formulera dig och kommunicera i tal och skrift

- använda språkliga strategier för att förstå och göra dig förstådd

- anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang

- reflektera över livsvillkor, samhällsfrågor och kultur i olika sammanhang och delar av

  världen där man använder spanska



MÅL - DETTA SKA DU LÄRA DIG
Vid slutet av perioden kan du:

Ordkunskap: kroppsdelar
Grammatik: verb i presens
Färdigheter: berätta om var du har ont samt att handla i ett apotek

ARBETSPLAN - HUR SKA VI JOBBA?

Vi kommer att arbeta lite varierat med genomgångar, titta på korta filmer, stunder för praktiskt
grupparbete.

Vecka 11
Film: "Perdiendo el norte"

Vecka 12
Grammatik: verb -ar, -er och -ir i presens (2 lektioner)

Vecka 13
Forts. arbete med verb samt kroppsdelar, berätta var man har ont samt ett besök till apoteket

Vecka 14
Kroppsdelar, berätta var man har ont samt ett besök till apoteket



Vecka 15
Avslutar tema (2 lektioner)


BEDÖMNING

Det som jag kommer att bedöma under den här perioden är:
  • Muntligt deltagande: hur du talar och förstår talat språk när du pratar med din kamrat under lektionstid
  • Ordkunskap: viktiga ord kopplade till teman vi arbetar med
  • Färdigheter: hur du kan uttrycka dig muntligt/skriftligt när du vill berätta var du har ont och besöker ett apotek

VECKA 12

Vi har arbetat med att förstå reglerna för att böja regelbundna verb i presens.




Vecka 13



Webbaserade övningar:

Regelbundna verb i presens - glosor.eu

Verbos regulares en presente - profeele (spanska sida)

Vecka 14

Arbetshäfte: ”En la farmacia”

Arbetar i par som ni sitter. Den sista uppgiften i häftet ska redovisas muntligt på onsdag nästa vecka.
Mohammad har materialet med sig :-)

Vecka 17

Vi börjar med repetition: "La ropa"




Vecka 19

Hola! Tengo fiebre y tos y me duele todo el cuerpo. 
Jag är fortfarande sjuk så ni kommer att behöva jobba lite på egen hand och med hjälp från Mohammed.

Bifogar presentation med instruktioner för måndagens lektion:

Onsdag 10/5 -

Laura borta hela veckan p g a sjukdom.

Arbeta med arbetsmaterialet som delats ut.
När ni blir klara:

1. Titta på filmen om regelbundna verb i presens
2. Be Mohammed om material att jobba med

Fredag 12/5
Estoy enferma todavía. Estaré de regreso el lunes. (Jag är fortfarande sjuk men är tillbaka
på måndag).

Återkoppling för er inspelning: En la farmacia finns redan på IST-lärande (Schoolbook). För
er som inte har spelat in/lämnat in finns det specifika instruktioner där. Använd lektionen för 
att göra en enkel egen inspelning och skicka till mig.

Om du behöver extra hjälp med att skriva:
https://www.letslearnspanish.co.uk/wp-content/uploads/2014/05/En-la-farmacia.pdf
Använd den dialogen som utgångspunkt och spela in.

De som har arbetat klart med det området ska fortsätta arbeta med materialet: Kläder och 
utseende.

När jag kommer tillbaka får vi organisera arbetet för de kommande veckorna.


Vecka 20

Arbete med arbetshäfte: La ropa

Träna på glosorna inför förhöret måndag 22/5: https://glosor.eu/ovning/la-ropa.7341581.html

Titta även på hur man böjer adjektiv på spanska: https://www.youtube.com/watch?v=MFuS6Wf8GB0

Att böja adjektiv på spanska


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar